Bedrijven besteden steeds meer aandacht aan hun marketing. Marketingcampagnes worden tot in steeds meer detail geanalyseerd en geoptimaliseerd. Doel is vaak om een voorspelbare return on investment (ROI) en concrete omzet te krijgen. Deze aanpak is weinig mis mee. Het resulteert in campagnes van hoge kwaliteit en zorgt ervoor dat de marketingmedewerker met cijfers kan onderbouwen dat met een campagne resultaat wordt geboekt. Maar geven deze harde cijfers ook voldoende inzicht in lange termijn relaties met de klant? Dat is nog maar de vraag.
Empathie
Het verschil tussen goede en de beste campagnes is empathie. De vaardigheid van een marketeer om zichzelf in de klant te verplaatsen en te denken ‘Hoe kan deze dienst waarde voor mij toevoegen?’ en ‘Waarom is dit relevant voor mij?’ We kunnen namelijk niet goed communiceren als we niet echt weten wie onze klanten zijn en wat voor hun echt belangrijk is. Dit is relevant voor ieder bedrijf in welke branche dan ook.
Hoe verplaats je je in de klant?
Een aantal manieren om je te verplaatsen in je doelgroep en kennis te verzamelen:
- Onafhankelijk (gebruikers)onderzoek
- (Korte) vragenlijsten en polls
- 1 op 1 (telefonische) interviews
- Live chat
- Webcare / feedback via social media
- Social CRM
- Data en webanalytics
Heb je meer inzicht in je doelgroep? Dan is het belangrijk om dit op een overzichtelijke manier vast te leggen. Er zijn verschillende middelen die wij hiervoor gebruiken, zoals het uitwerken van een Buyer Persona, een fictieve representatie van je ideale klant. Of door middel van Customer Journey Mapping, een klantgerichte techniek om inzichtelijk te maken welke verschillende contactmomenten er zijn met je klant en waar deze verbeterd kunnen worden. Een ander hulpmiddel is de Empathy Map Canvas van Dave Gray. Dit hulpmiddel helpt je om empathie te ontwikkelen en een gezamenlijk inzicht in je klanten voor jou en je medewerkers. Het wordt gebruikt om de klantervaring te verbeteren, teams efficiënter en effectiever te laten samenwerken en voor allerlei andere dingen.
Meer weten?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Echter, begint het wel met empathie, inlevingsvermogen, luisteren naar je klanten of hoe je het noemen wilt. Wil je meer weten over dit onderwerp? Laat het ons weten door contact op te nemen.